maandag 18 oktober 2010

NMBS staakt, reizigers in de kou

Een dagelijkse heen en weer naar Mechelen op niet altijd even stipte en overvolle treinen. Maar zo verliep maandag 18 oktober niet. De NMBS heeft beslist om te staken, zonder trein is het moeilijk om op je dagelijkse bestemming te raken. De NMBS zegt hierover het volgende: "We raden u aan de nodige voorzorgen te nemen om niet afhankelijk te zijn van de trein voor uw verplaatsingen." Niet iedereen kan zomaar een alternatief uit zijn mouw schudden.

Op respect kan deze actie niet rekenen, alleszins niet van mij. Ik snap dat de NMBS-medewerkers niet tevreden zijn over de regelingen en dat ze hiervoor in opstand willen komen. Maar het personeel dat wil werken verhinderen om hun job uit te voeren, dat gaat te ver. Momenteel laat de NMBS zijn reizigers in de kou staan. Het minste dat de NMBS kan doen voor zijn reizigers is het aanbieden van een minimumdienstverlening. Het personeel dat wil staken, kan staken. De medewerkers die het werk niet willen neerleggen, moeten hun werk op een normale manier kunnen uitvoeren.

Door de treinstaking verslapt het vertrouwen van de reizigers in de NMBS. De mensen raken niet op hun bestemming en al het andere verkeer raakt ook in de war. De ochtendspits was een heuse hel! Mensen die normaal op een klein uurtje op hun werk zijn, doen er nu het 3 dubbele over. Mijn mama stuurde mij om 10 uur dat ze eindelijk was aangekomen op haar werk, normaal begint zij om 8 uur te werken. De NMBS staakt, maar alle bedrijven leiden hieronder.

Ook de mensen lijden hieronder, de dagelijkse reiziger - ikzelf - heeft kosten gedaan voor een abonnement. Door de staking moet er een alternatief gevonden worden om toch op mijn bestemming te raken. Met de auto naar mijn bestemming is het dan maar geworden, dit betekent extra kosten waar normaal gesproken geen sprake van is.

Heeft de NMBS jou ook in de kou laten staan vandaag? Laat van je horen.

2 opmerkingen:

  1. Zulke grote bedrijven moesten ze verbieden van te mogen staken. Ok dat ze even goed rechten hebben maar om heel Belgiƫ lam te leggen. Je maakt de reputatie nog meer stuk dan dat ze nu al is! Slecht bezig in mijn ogen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat iedereen recht heeft om te staken, maar ze moet dan wel gegrond zijn en als er geen andere zicht is op resultaat.
    Ik heb momenteel veeeeel meer moeite met het feit dat treinen systematisch te laat zijn, treinen die afgschaft zijn of de typische 'beestenwagons' waar je met moeite je kont kan draaien!!

    BeantwoordenVerwijderen